12 mars<

När fiskstimmet vänder

http://www.svd.se/nyheter/vetenskap/artikel_964043.svd

Livsmedelsverkets försiktiga omsvängning i alkoholfrågan kan vara ett intressant tecken i tiden.”

 

” Som alltid motiverades omsvängningen med hänvisning till icke-redovisade studier och lugnande uttalanden av pålitlig expert”

 

” Varför denna transmission efter tio år av rekommenderad avhållsamhet från alkohol”?

 

” – Det har aldrig funnits någon vettig biologisk grund för detta råd.”

 

Fler och fler internationella studier av hjärtrisker pekade ut att måttlig konsumtion av alkohol, främst vin, uppenbarligen skyddade mot hjärtsjukdomar.”

 

” Ingen har vågat/vill rekommendera måttlig konsumtion av vin (alkohol) i hälsofrämjande syfte. Förrän nu – när Livsmedelsverket slår till och "inte helt avråder från alkohol vid amning".”